2007.11.30.
10:09

Írta: Novanna

Elektra

No, előző írásom végén megkértem a láthatatlan tömeget, hogy ajánljon fel nekem Elektra jegyet, ez nem történt meg. Viszont vagy két héttel az előadás előtt sikerült nagy viszontagságok árán szereznem 400 forintos jegyeket. És nem azért, mert az olcsó helyekre utaztunk...hanem, mert nem volt más.

No, előző írásom végén megkértem a láthatatlan tömeget,Klütaimnésztra de Frász hogy ajánljon fel nekem Elektra jegyet, ez nem történt meg. Viszont vagy két héttel az előadás előtt sikerült nagy viszontagságok árán szereznem 400 forintos jegyeket. És nem azért, mert az olcsó helyekre utaztunk...hanem, mert nem volt más.

Fantasztikus élményben lehetett (és hál' Istennek még lehet) részük azoknak, akik ellátogatnak mostanság, ill. január hónapban az Operaházba. Bár a valószínűleg vért szimbolizáló piros posztó, mellyel sikerült bepólyálni az Opera oszlopait, kevéssé illik eme illusztris épülethez, menten megbocsájtunk a díszlettervezőnek (vagy a reklámfelelősnek?), amint megnéztük a Kovalik Balázs által rendezett Richard Strauss művet. (A posztó a második beutató után, és így, Operabál környékén eltűnt...a szerk.)

Richard Strauss, a romantika jeles német képviselője 1909-ben írta Elektra című operáját. A történet Szophoklész drámáján alapszik, de sokan mások, például Aiszkhülosz és Euripidész is foglalkozott az Elektra kérdéskörrel. A finomlelkű operalátogatóknak már most mondom, hogy igen megrázó élményben lesz részük, ha kellemes kosztümös danolászásra vágynak. Hogy mást ne mondjak, az Elektrában többen szaladgálnak ádámkosztümben, vagy legalábbis hiányos öltözetben a színpadon, mint nercbundában. (abban is csak Klütaimnésztra...egy darabig)

És itt térnék rá a tulajdonképpen legizgalmasabb kérdésre, mégpedig a rendezésre.Katharina Wagner 2004-es, hatalmas botrányt kavaró Lohengrin bemutatója óta nem volt ilyen előzetes várakozásokkal és ellenérzésekkel teli opera a repertoáron. Kovalik Balázs, rendező, a Magyar Állami Operaház művészeti vezetője megbirkózott a feladattal. nem is akárhogy. Rendezésében nem törekszik szigorú szöveg-, és történethűségre, hanem éppen a kérdésfelvetéseivel teszi érdekessé, és cseppet sem didaktikussá az operát. Kovalik a cselekmény központjába a három nőt, Elektrát, testvérét, Krüszothémiszt, és anyjukat, Klüthaimnésztrát helyezi. Három teljesen eltérő világnézet, és háromféle igazság. A szereplők kapcsolatrendszerét is újragondolta, ezzel az Elektra és Oresztész közötti erős testi vonzalomra, vagy a két lány közti párbeszéd szószerinti értelmezésére célzok.

Man in black Némely homályos pontok azért megmaradtak, hiszen akkor nem is lett volna igazán modern, ha mindent értettünk volna (sőt...posztmodern). A darab végén nem értettem a szöveg falra való kivetítésének funkcionális mivoltát. És itt szeretnék felkészíteni mindenkit, hogy mire várhat a darab végén, mikor is Elektrának össze kéne esnie. A legtöbb kritika az operának ezt a pontját célozta meg, azt feszegetve, hogy Kovalik vajh milyen céllal löveti le gépfegyverrel a fél famíliát.

Nem tudok mit mondani, nem szeretek semmit belemagyarázni a művekbe, így csak annyit tudok mondani, hogy TESSÉK MEGNÉZNI!

Az Oresztész, Oresztész c. ária, amely tökéletesen vázolja az opera hangulatát...

Sok érdekesség az Elektráról

"Elpirult az Operaház"-cikk a beburkolásról

 

1 komment

Címkék: richard strauss máo kovalik balázs

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturanova.blog.hu/api/trackback/id/tr293589613

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

simamura 2009.07.20. 13:57:24

Nem volt rossz előadás. Én a premier utáni 3. előadást láttam, benne volt a bérletemben, és hát igen, egy kicsit megrázó élményben volt részem, de így utólag vissza gondolva rá érdekes volt és újszerű volt, de már maga a Strauss opera sem hagyományosan értelmezi az eredeti történetet. A mitológiai témák szerintem kiválóak a modern rendezésekhez, szinte önmaguk kínálják az újraértelemzés lehetőségét. Bátor dolog volt elővenni egy olyan darabot, aminek eddig nem igazán volt nagy sikere nálunk. Alig néhányszor játszották az első haza bemutató után és utána is csak egyszer vagy kétszer újították fel. Szóval én díjaztam az öteletett, hogy elővették a darabot. Amit én nem értettem az a fa. Mit akartak a fával? Valakinek nincsen ötlete?
süti beállítások módosítása