2008.10.06.
22:32

Írta: Novanna

Beszámoló a Fidelio premierről 1. rész

a börtön ablakába...Kovalik Balázs ismét történelmet írt. Tudtommal ugyanis Budapesten amaz bizonyos Katharina Wagner-féle Erkel színházi Lohengrin rendezés óta nem volt akkora fütty-, és fújkoncert, mint október 5-én este, mikor bemutatták a Fideliót a Magyar Állami Operaház színpadán. A rendező arcán ülő kaján mosoly  alátámasztotta az előző napi rádiónyilatkozatát, melyben kifejtette, hogy olyan előadást szeretne prezentálni, melyről aztán vitatkozni fognak, sőt, egyik kritikus a másiknak fog válaszolni. Kétségtelenül siker koronázta ebbéli várakozását, de, hogy milyen áron...erről szólnék néhány szót a továbbiakban.

 

a börtön ablakába...Kovalik Balázs ismét történelmet írt. Tudtommal ugyanis Budapesten amaz bizonyos Katharina Wagner-féle Erkel színházi Lohengrin rendezés óta nem volt akkora fütty-, és fújkoncert, mint október 5-én este, mikor bemutatták a Fideliót a Magyar Állami Operaház színpadán. A rendező arcán ülő kaján mosoly  alátámasztotta az előző napi rádiónyilatkozatát, melyben kifejtette, hogy olyan előadást szeretne prezentálni, melyről aztán vitatkozni fognak, sőt, egyik kritikus a másiknak fog válaszolni. Kétségtelenül siker koronázta ebbéli várakozását, de, hogy milyen áron...erről szólnék néhány szót a továbbiakban.

Mostanában az operabemutatók előtt nagyjából egy hónappal elkezdenek plakátok feltünedezni a város különböző pontjain (az Operaház környékén több, egyre messzebb haladva, egyre kevesebb). Így történt ez a Fidelio esetében is, a különböző krisztusi pozitúrában elhelyezkedő alakokat ábrázoló falragaszok lassan ellepték a várost. A nagy esemény tiszteletére külön weboldal is készült, valamint, a már szokásos aktuális dekoráció is megépült az Operahát épülete elé. (NB: a börtönfalat szimbolizáló betonépítményt jó magyar módra már a premier előtt megjelölte két graffitis -csoda, hogy a rózsákat nem lopták el anno az Anyegin premier előtt.) Nagy hírverés egy  nálunk viszonylag keveset játszott, Németországban azonban borzasztóan népszerű, nemzeti operának.

Te jó Isten!Miért nem játsszák gyakrabban? Mert hát, így vagy úgy, de be kell vallani, Beethoven nem (volt) operaszerző. Első (és egyben utolsó) operáját már a kortársak se fogadták kitörő lelkesedéssel, bár ezen a többszörös átírások némileg változtattak. Azt is hozzátenném, ha a népszerű komolyzenei portál neve nem viselné az opera címét, vajh hányan ismernék itthon (legalább címről) a darabot (no, és így is hányan tudják, hogy mi is az). Ilyen irányú fejtegetéseim végére azonban nyomban pontot teszek, és továbbevezek az előadás vizeire.

A Fidelio színpadra állításának sok nehézsége közt szerepel többek közt a fent említett átírások sorozata. Az egyik verzió szájbarágósabb, úgymond a szálak elvarrattatnak, a másik kevésbe az, és, hogy a II. és a III.  Leonora-nyitány közül melyiket játssza a zenekar, az már csak hab a tortán. Az ember azonban hajlamos ilyen apróságok fölött elsiklani, mikor egy abszolút rendezésközpontú operát hallgat (NÉZ). És itt jön az én nagy problémám. Külön-külön ugyanis bravúrosnak találom az opera két komponensét, nevezetesen a zenei megoldásokat és a rendezést. Csak éppen a kettőt nem tudom összeegyeztetni. Amikor más sem folyik a csapból álla Fischer Ádám és Kovalik Balázs, hogy "nem szabad olyan dolgokat belemagyarázni az operákba, melyek nincsenek ott", és hasonlók, akkor az ember értetlenül szemléli a színpadon folyó eseményeket. Ahogy Káel Csabánál nem illett össze a hiroshimai bombarobbanás a Pillangókisasszony záróakkordjaival (hogy a nyakonszúrásról ne is beszéljek), úgy nem látom a koncepcionális kapcsot Jézus passiótörténete, a szivárványszínű zászlót hurcoló nő, valamint a Tarka Magyar felvonulásra hajazó zárókórus között. (És itt idéznék a Fidelio weboldalán található riportból, melyben a zárójelenet ironikus voltáról kérdik Kovalikot, aki azt válaszolja, hogy: "Bizonyára nem lehet minden irónia nélkül megúszni a dolgot, de fölerősíteni ezt semmiképpen sem kell.")  Nos, a Michael Jackson klipek négyzetes világító diszkópadlója, és a szivárvány minden színében pompázó kórus, akik össze-vissza vonaglanak, -nem, valóban nem kell fölerősíteni.

Persze ez a zárójelenet nagyon is ütős, igaz, aktuális is, hiszen ma már sokkal kevésbé hat lélekemelően a finálé, nem úgy, mint annak idején. Nem is ezzel volt a közönség problémája -értsd itt az egyértelmű füttyjeleket, a meglehetősen gyér sikert (2 visszatapsolás volt csupán). Több minden történt ugyanis a színpadon, mintsem holmi ironizálás. Kovalik Balázs valahogy rájött ugyanis, hogy a Fidelio egy mélyen vallásos darab, ezt demonstrálandó, a történet folyamába belehelyezte Krisztus passiótörténetének egy-egy epizódját, természetesen a tőle megszokott, naturalista módon. Ehhez hozzájön az a tény, hogy a Fidelio-Leonora szereplőt fizikailag is kettéosztva (a címszereplő úr ugyanis valójában egy hölgy, aki álruhában szerelme keresésére indul, aki egy börtön mélyén sínylődik) párhuzamosan látjuk Leonorát, mellette (pontosabban fölötte) pedig egy néma színészt, aki  a Fidelio-én szerint cselekszik. Fideliónk azonban néha eltűnik, majd Jézusnak öltözve visszatér, hogy kicsit cipelje a keresztet, áldást osszon, vagy gyermeket hordozzon a karjai közt. 

Önmagában természetesen nem lenne probléma ezzel a felfogással (persze, mikor Mária-szerűen, mellén egy leginkább a kínai piac termékeire emlékeztető villogó szívvel lép ki hősünk, akkor még a kevésbé vallásos nézők is felrántják a szemöldöküket), ha nem lenne mindez összekeverve a fent említett abszolút idegen elemekkel.

folyt. köv. 

***
2008. október 5. 19:00
Ludwig van Beethoven: Fidelio
R: Kovalik Balázs
Km: A Magyar Állami Operaház Zenekara, Énekkara
Vez: Fischer Ádám
Magyar Állami Operaház

 

9 komment

Címkék: premier máo kovalik balázs

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturanova.blog.hu/api/trackback/id/tr633589674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Yoko 2008.10.12. 12:44:09

Korrekt a kritika. Sajnos ez a rendezés nézhetetlen volt, pedig a zenével semmi gond. Nem értem, hogy miért ilyen patinás helyen kell ezeket förmedvényekeket előadni. Tessék egy üres gyártelepre elvinni az előadást, ott aztán mindenki kiélheti az ultramodern elképzeléseit.

V.Ria 2009.05.08. 23:21:51

Az olyan előadás a legjobb, amelyik a negatív kritikát kapja.A halhatatlanná vált művek sem voltak népszerűek abban a korban amelyben születtek, és mégis örök értékűek tudtak maradni.Én csak gratulálni tudok Kovalik Balázsnak a Fidelió rendezéséhez!

Ákos 2009.09.11. 22:56:13

A könnyen emészthető darabokat szeretem, ez pedig nagyon nem az volt. A színpadon zajló eseményekből sem én, sem a körülöttem ülők nem értettek semmit. A neonfényre és a puritán díszletre nem tudok mit mondani, valakinek biztos tetszettek. A zene viszont nagyon is élvezhető volt.

Réka 2009.09.25. 00:35:32

Ma láttam az előadást, először csak nevettem, amikor sorra jelentek meg az idiótábbnál idiótább öltözékű szereplők, de mikor megjelent Jézus és fénykardos emberek (már csak E.T-t hiányoltam) nem nagyon tudtam hová tenni a dolgot. Hogy jönnek össze a gladiátorok, terrorelhárítók, star wars szereplők? Nálunk is sokan kimentek az operából. A szünetben hallottuk, ahogy a németek azt mondják h meggyaláztuk Beethovent és művet. Meg is értem. A vallásos embereknél biztos h kiverte a biztosítékot Jézus állandó felbukkanása, a villogó szívéről már ne is beszéljünk. A zárójelenet meg egyszerűen szánalmas volt. Én tökre sajnáltam szegény énekeseket, főleg az idősebbek, akik már nagyon régóta az Operaház kórusában lépnek fel, hogy rájuk erőltették ezeket a papagáj cuccokat. Úgyhogy fel vagyok háborodva, mert ennyi pénzből megnézhettem volna egy normális színházi darabot és utána még étterembe is elmehettem volna. Akinek tetszett az légyszi jelezze, én szeretem a fideliot, de ezt biztos nem fogom megnézni még egyszer. az egyetlen ami tetszett, h fidelio kettős szerepes megoldása. Mindenestre ha meglátok még egyszer ilyen díszletet, tudom, hoyg ki kell mennem.

gömöri györgy 2010.02.08. 14:01:52

Sajnálom,hogy az Operaház ennyi pénzt és időt költött egy alapjában rossz rendezésre. Kovalik főproblémája az,hogy nem hiszi: a néző a zenére kiváncsi és nem az össze-vissza lopott és kitalált látványra.Engem annyira felbosszantott ez az előadás, hogy a szünetben elmentem.Pedig Londonban élek,ahol láttam már pár remek előadást a Covent gardenben- de hol van ettől Kovalik? Mucsai avantgard.

sk 2010.11.26. 21:34:06

Tegnap este láttam a Fideliot. Elképesztően borzalmas élményben volt részem általa, senkinek nem ajánlom hogy megnézze, amíg Kovalik féle rendezés megy. Elképesztő volt számomra látni, hogy lehet így meggyalázni egy kitűnő zenei művet. A legváratlanabb pillanatokban, de egyébként sem oda illő szereplők oda-vissza mászkálnak a "díszletek" között. Igazándiból ez az egész rendezésre is igaz: semminek nem volt igazi célja, mintha csak lebegne a légüres térben minden. Nagyon remélem, hogy a jövő évadban nem lesz benne a bérletemben ez a valami!

misi 2010.11.26. 23:03:49

@sk: Nos, akkor sorstársak vagyunk...tegnap voltunk mi is :( Számomra egy tanulsággal azért bírt ez a malőr: Legközelebb jobban utána kell nézzek a megtekintésre kiszemelt előadásnak. A zenei rész rendben volt, sőt szuper volt, de ez a "vizuális katyvasz" teljesen lehúzta az egészet. Nagyon nem ajánlom én sem!!!

Ismeretlen_48992 2010.11.27. 00:13:48

Ez volt a legutolsó előadás...

sk 2010.11.27. 18:55:06

[misi](#10994746): üdv sorstárs! :) A zenei rész szerintem is nagyszerű volt, most is a nyitányt hallgatom. Milyen érdekes volt (legalábbis számomra), hogy a 2. felvonásban volt az a rész, mikor csak a zenekar játszott és ezután vastapsot kaptak. (Abban a részben nem tette tönkre a színpadkép a zenét). Jó volna, ha végre méltó előadását láthatnánk a Fidelionak! Ekkora rettenetet tavaly láttam Sári J. Napfogyatkozás c. operájával, de ott még a zenét sem lehetett élvezni. Viszont bérletemben benne van jövőre az Elektra is, előre félek tőle. Rendező: Kovalik Balázs Jelmeztervező: Benedek Mari
süti beállítások módosítása