2009.07.06.
11:32

Írta: Novanna

Széljegyzetek az Operaház 2009/2010-es évadához

Mióta láttam a Magyar Állami Operaház következő, 2009/2010-es évadjára meghirdetett műsort, azóta tervezgettem egy bejegyzést szentelni a bemutatandó daraboknak. Simamura, az Elmarad az Edgar-hoz fűzött megjegyzése kapcsán végre tettben is megnyilvánult eme gondolatcsírám, nos, nézzük, miben lesz különleges az elkövetkezendő operaszezon.
Mióta láttam a Magyar Állami Operaház következő, 2009/2010-es évadjára meghirdetett műsort, azóta tervezgettem egy bejegyzést szentelni a bemutatandó daraboknak. Simamura, az Elmarad az Edgar-hoz fűzött megjegyzése kapcsán végre tettben is megnyilvánult eme gondolatcsírám, nos, nézzük, miben lesz különleges az elkövetkezendő operaszezon.
 
Kezdem rögtön azzal a nem elhanyagolható ténnyel, hogy dalszínházunk betölti 125. életévét, így végre alkalom nyílik arra, hogy kicsit ünnepeljük"magunkat" is, értsd: elővegyünk olyan ritkán játszott műveket, melyek legközelebb valószínűleg 25 év múlva fognak előkerülni. Az új évadban ugyanis különlegesen nagy hangsúlyt fektetnek magyar szerzők operáinak (és szimfonikus műveinek, balettjeinek) színpadra állítására. Öröm látni a listán Szokolay Sándor, régebben már játszott Vérnászát, valamint kíváncsian várom Sári József Koestler műve alapján írt Napfogyatkozását. Lesz persze Bartók is bőven, a már-már szokásos balettek közt felbukkan egy Kékszakállú is, vadonatúj rendezésben. 
 
Igen-igen impozáns a premierek listája. Ott van a fentebb említett Napfogyatkozás, melyet Kovalik Balázs rendez, a magyarok közt pedig a szintén emlegetett Kékszakállú, Hartmut Schörghofer rendezésében. De mi lesz még? Lesz például Benjamin Britten (A kis kémyényseprő), aminek felettébb örülök. Bár a Peter Grimes-t néhány éve már játszották az Operában, Kovalik rendezésében, az angol szerző ritka vendége a magyar operaéletnek, pedig külföldön az egyik leggyakrabban játszott operaszerző napjainkban. Lesz Rózsalovagunk is, Richard Strauss népszerű operáját is viszonylag rég láthatta a közönség. Az Elektra és Salome mellett ez az opera bukkan fel legtöbbször a színpadon, nem bánnám, ha egyszer még talán az Árnyék nélküli asszonyt is elővennék...
 
A felújítások között szerepel Petrovics Emil C'est la guerre-je, és Mozart Titus kegyelme című operája is, hogy a különlegességekről szóljak. A következő Májusünnep rendezvény alcíme továbbra is a "népszerű operák" lehetne, Elektra, Tosca, Don Carlos, Sevillai borbély, csak néhány cím a fesztivált fémjelező operák közül. 
 
Nota bene: pozitívnak tartom a műsortervet,  DE továbbra is megfontolandónak tartom a következőket:
  • a Xerxes színpadra állítása négy évbe telt, ujjongva fogadták (most a rendezés megítélésétől eltekintve) a barokk operát. Az új évadban ismét háttérbe szorulnak (vagy abszolút kiszorulnak) a régizenei kompozíciók. Ahelyett, hogy egy hagyomány indulna el, az egy lépés előre, két lépés hátra taktikát alkalmazzuk?

  • Amit fentebb is jeleztem a Rózsalovag kapcsán, és, aminek nagyon örülök a Britten opera esetében: merni kéne ritkán játszott darabokat is színpadra állítani. Persze, jó, ha megmaradnak a fix közönséget megszólító örökbecsű művek, de merjünk kísérletezni, na! Miskolcon is bejött ez a tendencia (lsd. az idei műsorkínálatot), miért ne működne Pesten is.
 
 

4 komment

Címkék: 2010 máo

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturanova.blog.hu/api/trackback/id/tr573589711

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Simamura 2009.07.06. 13:28:48

Örülök a magyar szerzőknek, mert szerintem igen is vannak jó magyar operák, nekem nagyon tetszett Vajda Karnyónéja is, magyar szakos hallgatóként kifejezetten örültem, hogy egy Csokonai darabot vesznek elő és állítanak operaként színpadra. A Napfogyatkozás nekem is felkeltette az érdeklődésem, de mivel nincs benne egyik bérletemben sem, nem tudom mikor lesz alkalmam megtekinteni, de kíváncsi vagyok rá. A Vérnászt egyszer a Bartók rádióban hallgattam és nem volt rossz. Szokolaytól egyébként is lenne mit játszani: a Hamletet és Sámsont ismerem még tőle (igaz, sajnos csak részleteket volt alkalmam meghallgatni belőle). A Titus kegyelmét 2006-ban volt alkalmam látni. A rendezés nem volt annyira nagy szám szerintem, de maga az opera tetszett. És hát igen, a barokk darabok. Jó lenne egy kicsit merésznek lenni. A múlkor bele néztem kíváncsiságból a debreceni Csokonai Színház repertoárjába. Már második évadja játszanak operákat is a színházban és bizony több, nálunk rég nem játszott darabot vettek már elő: Smetana Eladott mennyasszonyát, Dvorák Ruszalkáját és a következő évadban tervezik a Borisz Gudonov előadását. Ahogy láttam, ezeket a darabokat esetenként csak egy évadig tartják műsoron, de szeritem takarékos rendezéssel így is megéri. Nem kellenek mindig monumentális díszletek, meg szenzációs kosztümök. Szerintem Miskolc mellett, Debrecenben is kialakulóban lehet valami. Egyébként Miskolc már többször volt bátor iylen téren: elővették már Csajkovszkij, Debussy, Ravel, Mozart nálunk ritkábban játszott darbjait is. Amit én még hiányolok az Operaház következő évadából az Erkel. Szerintem a Hunyadi Lászlót fel lehetett volna újítani, mert lehet, hogy Erkel nem volt egy Verdi vagy Puccini, de mégis csak ő emelte európai szívonalra a magyar operát és jövőre kétszáz éves lesz. Ha más nem, a kolozsvári operát meghívhatták volna vendég szerepelni (tudniilik Kolozsváron felújították Erkel szinte valamennyi operáját az utóbbi években és háromnak CD kiadása is elkészült név szerint: István király (erősen megrövidítve), Báthori Mária és a Brankovics György (ezt nem volt még alkalmam megszerezni, de egyesek szerint ez nem sikerült valami jól)). Hát ehhez én csak ennyit fűznék hozzá. Sajnos Miskolcra még nem jutottam ki, de minden évben figyelemmel kísérem az ottani eseményeket, és igen, ott mernek bátrak lenni és ez jó. Jó lenne, ha az Operaház is példát venne a fesztiválról. Ja igen, és kíváncsian várom a Brittent és a Rózsa lovagot is.

Melisande · http://melisandegyuruje.blogspot.com 2009.07.07. 11:25:02

Ami engem illet, csalódott vagyok a jövő évadot illetően. Viszont többek között egyetértek veletek abban, hogy bevállalhatnának ritkább darabokat. Nekem a franciák a kedvenceim, a sokat szidott "grand opera" (ezért nem bántam a Szicíliait). Arról persze álmodozni sem mertem, hogy Meyerbeert adjanak, mert az nagyon sok pénz. De operás fórumokon sokat feltették a kérdést, miért nincs Fra Diavolo, Lakmé, Werther, Don Quichotte, Pelléas és Mélisande, stb. Na jó, persze mindenkinek nem lehet a kedvében járni. Szerencsére Szegeden és Debrecenben lehet jövőre csemegézni, továbbra is lesz Ruszalka, Adriana, és amit feltétlenül látni akarok, az a Faust elkárhozása!

Simamura 2009.07.07. 12:01:55

Hát igen a franciákat én is szeretem. Nekem a Faust a nagy kedvencem, de Meyerbeere vagy Massenetre is kíváncsi lennék. De hát ezeket tényleg költséges színpadra állítani. Régi álmom még, hogy egyszer előveszik Mozart Idomeneoját, de ez is nagyon költséges dolog lenne. Szerintem neten keresztül egyszer megkérdezhetnének minket, közönséget is, mit szeretnénk látni az operában? És ehhez igazíthanák a következő évadot. Legalább egy-két dolgot megvalósíthatnának a kéréseinkből. Engem nagyon érdekelne Alessandro Scarlatti is. Azt olvastam róla, hogy az utóbbi időben külföldön is eléggé el van hanyagolva, pedig szerintem nem olyan rossz szerző. Persze, őt biztosan nem fogják elővenni. Meg engem még az oroszok is nagyon érdekelnének, jelenleg csak az Anyegin van műsoron, meg 2006-ban láttam még a Pik dámát. Amúgy tök jó, hogy van egy ilyen oldal, ahol megoszhatjuk egymással a témával kapcsolatos mondanivalónkat.

Ismeretlen_48992 2009.07.15. 13:15:13

Bocsánat, hogy így késve... Igen, Debrecenben nagyon jó dolgok folynak, sosem felejtem el, áprilisban mentem egy konferenciára+bemutatóra (Valere Novarina Képzeletbeli operett c. darabja), és, mikor odaértünk a színházhoz, a Turandot második felvonásbeli kórusa hallatszott ki az utcára. A Mezzo Operafesztiválon lesznek csemegék idén is, többek közt a debreceniek közreműködésével (David Alagna: Egy halálraítélt utolsó napja), lesz a L'heure espagnol (Spanyolóra) á la Ravel is, szóval, van mire készülni. Én speciel örülnék olyan kortársaknak, amelyeket pl. a Bartók Rádióban közvetítettek. John Adams Doktor Atomicja fantasztikus volt, vagy Philip Glass Akhnatenje is jöhetne.
süti beállítások módosítása