2009.05.25.
08:50

Írta: Novanna

Xerxes 2. premier -kritika és reflexiók

Az előbbi bejegyzésemben emlegettem volt önkéntes művelődésszervezői posztomat. Történt ugyanis, hogy fellelkesedvén a Xerxes premier sikerén, valamint rám tett hatásán, gyorsan egy tucat embert magam köré gyűjtve utamat a május 15-i második premier felé vettem. Lelkem csordultig volt örömmel, és büszkeséggel, hogy milyen jót teszk majd most. De, mint tudjuk, a pokolhoz vezető út is jószándékkal van kikövezve...
 
Az előbbi bejegyzésemben emlegettem volt önkéntes művelődésszervezői posztomat. Történt ugyanis, hogy fellelkesedvén a Xerxes premier sikerén, valamint rám tett hatásán, gyorsan egy tucat embert magam köré gyűjtve utamat a május 15-i második premier felé vettem. Lelkem csordultig volt örömmel, és büszkeséggel, hogy milyen jót teszk majd most. De, mint tudjuk, a pokolhoz vezető út is jószándékkal van kikövezve...
 
A második premiereknek van előnyük és hátrányuk is.  Ha jól sikerülnek, az hátrány, hiszen, nem sok helyen emlékeznek meg róluk, az első premier visszhangja már lecsengett, a kritikák megjelentek, a babérok learatva. Ha viszont rosszul sikerülnek, akkor nincs nagy baj, a jelenlévők hümmögnek egy keveset (de, ha történetesen nem látták az első verziót, még csak nem is hümmögnek), néhány kritikus, aki lelkiismeretesen elment, megcsóválja a fejét, aztán az élet megy tovább.
 
Azóta is gondolkozom, hogy a 12 főből 6-nak tetsző, a másik 6-ban viszont visszatetszést keltő előadás vajon miért nem ült. Pontosabban igen: ült. Lötyögött, elment, de nem élt úgy, mint az első. Ahogy barátosném, aki az első premieren is jelen volt, találóan megfogalmazta: a szereplők nem töltötték ki a rendelkezésre álló teret (minden tekintetben), és így valóban giccsessé vált az előadás. Rögtön kezdjük a szereplőválasztással.
 
Sajnos azt kell mondjam, hogy egy kivételtől eltekintve fényévekkel jobb volt ez első szereposztás. A kivétel pedig nem erősíti a szabályt, ahogy az ostoba közmondás tartja, ha az ember kicsit végiggondolja -a kivétel gyengíti a szabályt. És a kivételünket is úgy értem, hogy egy kivételes tehetség: Birta Gábor. A kontratenor fantasztikus hangterjedelmével egészen elképesztő magasságokig felkúszott, tisztán, csengőn. Áriái az előadás legihletettebb pontjai voltak.
 
Persze felmerül a kérdés, hogy ha túl ütős szereposztást kapunk az első körben, azt túl lehet-e szárnyalni. Nyilván nem. Az Operaház minden(ki)t bevetett a premier sikere érdekében, és be is igazolódtak a várakozások. Mindazonáltal nem állítom, hogy rossz előadást láttam volna. Minden(ki) korrekt volt, a zenekar továbbra is gyönyörűen szólt, csak a katarzis maradt el. Fried Péter bohóckodása, Wiedemann zengő orgánuma, Fodor Gabriella üde fiatalsága (sajnálatos ezt leírni, de sajnos az opera, mint műfaj, ugyanúgy a látszás világa is, mint a hangzásé...),  és Meláth Andrea ereje. Várhelyi Éva zsúfolt repertoárját elnézve egészen bámulatos, mennyi féle területen mozog. Van ott Richard Strausstól kezdve Mozarton át Bizet-ig minden (hogy csak az operaházi szerepeiből mazsolázzak). Azt is mondhatom, hogy bizonyos tekintetben férfiasabban is hozta a szerepét, mint Meláth. Ahogy mondtam a múltkoriban, Meláth inkább férfias nőre, Várhelyi viszont, igen, ő habitusában is inkább férfire hasonlított. Csakhogy ez a kontextusban kevéssé volt kijátszható, lévén, hogy a szereplők közti korkülönbségek nem a hitelesség malmára hajtották a vizet.
 
Annyit utalgattam már rá: tehát Kertesi Ingrid Romildájára, hogy muszáj kifejtenem. Énekesek életkorával csak indokolt esetben illik foglalkozni. Itt az indok nem is igazán a hangi problémák ecsetelése, hanem az a -számításaim szerint- 20 év korkülönbség, amely az előző est Romildája és Kertesi Ingrid közt van. És ez sem lenne probléma, ha az előadás nem a vizualitásról szólna. Pedig bizony arról szól (nyilván persze, a zenén túl). 
 
Számomra azt bizonyította az előadás, hogy mennyire törékeny egy ilyen (nagyszabású) produkció. Lehet, hogy minden maximális teljesítménnyel folyt, mégsem "jött át". Ugyanaz a rendezés, ugyanaz a zene létrehozhat két különböző előadást.
 
***
2009. május 15. 19:00
G. F. Händel: Xerxes
R: Kovalik Balázs
Km: A Magyar Állami Operaház Zenekara, Énekkara 
Vez: Oberfrank Péter
Karig: Szabó Sipos Máté
Szereposztás: Várhelyi Éva, Birta Gábor, Kovács Annamária, Kertesi Ingrid, Bazsinka Zsuzsanna, Hábetler András, Hámori Szabolcs
Magyar Állami Operaház

4 komment

Címkék: máo kovalik balázs

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturanova.blog.hu/api/trackback/id/tr953589702

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Simamura 2009.07.17. 21:30:06

Nem tartozik a témához, de jobb híjján ide írom. Szeretnék segítséget kérni. Az utóbbi hetekben teljesen a barokk zene hatása alá kerültem és a neten keresgetve több helyen is találtam infót arról, hogy a budapesti kamaraopera több barokk operát is előadott már (Monteverdi, Vivaldi, Handel stb.) de sajnos legfeljebb csak képeket találtam az előadásokról vagy cikkeket Szerettem volna megtudni, a következő évadban mittűz műsorra a társulat, de sehol sem találtam honlapot, vagy tájékoztatót a következő előadásokról. Tudom, hogy többször adtak elő a MÜPÁ-ban, meg a Kiscelli romtemplomban, de ez minden. Nem tudna valaki segíteni: honnan tudthatnám meg, mikor, hol és milyen darabokat fognak előadni az elkövetkezőkben? Se a port.hu, se Fidelio, se a operavilág (vagy operaportál) honlapján nem találtam semmit. Ha valaki tudna segíteni azt nagyon szépen megköszöném! (Látom, több új írás is fel került az oldalra, igyekszem őket elolvasni, a Ber operákról írottak különösen érdekelnek.)

Ismeretlen_48992 2009.07.19. 15:51:32

Sajnos én sem tudok neked segíteni, utánanéztem, de valóban semmi nyoma, hogy lenne egy állandó weboldaluk, vagy hasonló. Bár, így évad végén nem a legcélszerűbb keresgélni, az is lehet, hogy még nincs is meg teljes mértékben a következő év programja, vagy még dolgoznak egy saját weboldalon. A Fidelio.hu fórumaiban érdemes érdeklődni, ha jól emlékszem van külön barokk zenével foglalkozó topik, és lehet, hogy az együtteshez címezve is indítottak már. Az ottaniak általában nagyon jól értesült emberek :)

simamura 2009.07.20. 14:09:05

Köszönöm a segítséget, majd utána nézzek. Jövő májusban megyek a Xerxésre, ez már legalább biztos!

- 2009.11.12. 21:02:52

Hello! Tudom, ez most kicsit sem a témához fog kapcsolódni, sőt inkább személyes hangvételű, de mostanában nagyon érdekel a pontos családfám és az ön vezetékneve is ugyanaz mint az enyém. Megmondaná nekem kérem, hogy melyik városban és mikor született? Sokat segítene ezzel. Köszönöm: 1 érdeklődő lány.
süti beállítások módosítása