Álvarez helyett Stefano Secco, olasz tenor ugrott be az utolsó pillanatban, annyira az utolsóban, hogy a műsorfüzetben nem szerepelt kis kiegészítő jegyzet a művészről, (ahogyan az már úgyszintén szép hagyománnyá vált) annyiból viszont nem, hogy a MÜPA honlapján az előadás napján már az új "szereposztás" szerepelt. Az eset már csak azért is kellemetlen, mert a koncert egyben a Puccini év lezárása is volt, valamint viszonylag nagy reklámot kapott (lsd. MÜPA magazin címlap stb.). Ami megtörtént, az megtörtént, mondhatjuk, nincs mit tenni. Innentől az énekesek és a zenekar dolga, hogy milyen gálaestet produkának.
A hozzávalók alapján még akár tökéletes is lehetett volna a koncert, mert tökéletesnek kellett volna lennie. Hozzávalók szerint ott van Magyarország egyik legszebb hangú szopránja, mellette egy -híresztelések szerin- csodálatos hőstenor (már most el kell szomorítanom olvasóimat: nem az), az Operaház zenekara, valamint a "rutinműsor". A műsorról annyit hogy akkor nem volt teljesen "rutin", mikor Puccini zenekari művei csendültek fel a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara előadásában Kovács János vezényletével, melyeket rendkívül szépen játszottak. Ki kell azonban mondani, hogy a zenekari intermezzók ezúttal csupán arra szolgáltak, hogy a türelmetlen közönség ismét élvezhesse a duó áriáit.
Duó. Na igen. Ha epés, gonosz kritikus lennék, azt találnám mondani, hogy az est tökéletes példája volt a "mindenki zsebkendőt szorítva a szeméhez figyeli, ahogy a különböző operák szerelmes galambjai csókot hintenek egymás felé"-féle előadásnak. A legismertebb operák legismertebb duói tele szerelemmel, érzelemmel, térdrevetemmagam-mal, úgycsinálokminthamegcsókolnámközbenarcomonszélesvigyorül-el és porcukorral. És még ez sem volna baj, ha a fentebb említett tökéletesség, a zenei katarzis bekövetkezne.
De nem következik be, és ez paradox módon éppen a roppant ismert dalokon (is) múlt. Az unalomig ismételgetett áriáknak ugyanis van egy hatalmas buktatójuk, nevezetesen, hogy ismertek. Hogy, ha nem sikerül kivágni azt a magas cét, akkor azt nem csak a kritikus edzett füle, hanem az operákhoz egy kicsit is konyító hallgató is meg fogja hallani. Ha a tenor hangja színtelen és erőltetett, akkor az fel fog tűnni, mert a Nessun dorma-t, énekelheti azt Álvarez, vagy Secco, úgyis mindenki Del Monacóhoz és Pavarottihoz fogja hasonlítani.
Rost Andrea éneklését -valószínűleg a partner és az Álvarezzel elmaradt találkozó hatására- sem éreztem tökéletesnek. A Bohémélet szerelmi kettősében meg nem tartott magas hang sikitó hibáját azonban kompenzálta gyönyörű Pillangókisasszony és Liú áriáival (némi nosztalgiával tekintek vissza az ugyanitt látott katartikus Turandot előadásra).
Meg kell említenem még a minimalista, de mégis hatásos Mondrian stílusú díszleteket, melyek tükörként és kivetítőként egyszerre funkcionáltak. Az operaáriák alatt Puccini portréit, és operáinak plakátjait, a zenekari részekben pedig az árokba süllyesztett zenekart kísérhettük figyelemmel a vásznakon.
Vége tehát a Puccini évnek, és ez az előadás igazolni látszott Puccini mai (magyar?) megítélését. Híres, kedvelt énekesek, népszerű áriák, még népszerűbb ráadások = tömeg és siker. Aki a Nyugat lányán megszeppent volna, hogy eltűntek a Puccini rajongók, az most megnyugodhatott. A halhatatlan áriák továbbélnek. Még szárazon is.
***
2009. január 4. 19:30
Rost Andrea és Stefano Secco dalestje
Km: Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar
Vez: Kovács János
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem