Nos, megszereztem a jegyem, és felverekedtem magam a 3. emeletre, ahol újabb tolakodás után sikerült befészkelnem magam a korlát mellé, hogy legalább kilássak. Nem tudom, mi ütött azon a borús estén az emberekbe, Kovalik Balázs, Lukács Gyöngyi, Rost Andrea, a Nessun dorma, vagy esetleg maga Puccini csábította-e be a tömeget a MüPa falai közé, mindenesetre se az álló részen, se a nézőtéren nem lehetett volna egy tűt (stílusosabban: egy műsorfüzetet) se leejteni. Mivel az első két felvonás egyben ment, így másfél óra ácsorgás (és egyszeri majdnem-elájulás) után leültem egy első emeleti helyre, melyet már gondosan kinéztem magamnak. Ott pedig szóba elegyedtem a mellettem ülő két idős hölggyel, akik, mint megtudtam, múlt héten a Scalában jártak (és igen, kitaláltátok, nem az üzletre céloztak).
Too much ado about nothing...illetve természetesen for something (ismét legyünk stílusosak: per qualcosa), mert minden kényelmetlenség ellenére VALÓBAN kihagyhatatlannak bizonyult a MüPa Puccini-éves operasorozatának utolsó előtti darabja. Az eddig Káel Csaba által rendezett operák sorát most napjaink sztárrendezője (megjegyzem: nem véletlenül), Kovalik Balázs vette át egy alkalom erejéig, tulajdonképpen a korábban a Magyar Állami Operaházban is általa rendezett előadást újította fel -helyezte/szerkesztette át a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterembe. Azt mondhatom, (jó)néhány Kovalik rendezés megtekintésével a hátam mögött már többé-kevésbé ismerem a szokásos "kovalikos" figurákat, eszközöket. Az Elektrához hasonlóan itt is van egy vitatható "hangeffektus" (Ping, Pang és Pong kalapácsokkal esnek neki egy gipszszobornak), hosszú ruhás, hermafrodita-jellegű férfiak (lsd. Anyegin), menedzsernek (vagy titkos ügynöknek?) öltözött szereplők (és kórus) -ismét á la Elektra, mégsem tűnik önismétlésnek, mert zseniális kontraszt, ahogy mindezzel a Kovaliktól megszokott stilizáltsággal szemben áll maga Turandot. figurája. A hagyományos, kosztümös előadásokat idéző ruhakölteményekben lejt Lukács Gyöngyi, miközben biztosít minket arról, hogy ő a tökéletes címszereplő. Nemcsak küllemre (ami pedig roppant fontos, főleg ebben a szerepben), hanem hangra is. Ugyanez elmondható a Kalafot alakító amerikai tenorról, Frank Porrettáról. Három kiemelendő még: Rost Andrea megkapó Liú, a gyermekkórus pedig egészen remek. Ping, Pang és Pong Kovalik-féle felfogása újszerű és borzasztóan szórakoztaó. A három politikust napszemüveges, kopasz, rossz sorsán nyafogó, de közben ópiumot szívogató korrupt maffiózóként viselkedő karakternek bemutatni nemcsak időszerű, de a szöveggel sem áll ellentétben.
És, hogy miért háromnegyed részt szcenírozott? Az előző Puccini előadások valóban a minimalizmus minimalizálására törekedtek (lsd. kivetítőzés stb.), Kovalik viszont a szűkre szabott tér és lehetőségek között is létrehozta az un. opera illúzióját. A kirobbanó siker pedig magáért beszélt. Bravissimo!
Egy kis részlet az opera második felvonásának elejéből:
2008. szeptember 16. 19:00
G. Puccini: Turandot
R: Kovalik Balázs
Km: A Magyar Állami Operaház Zenekara, Énekkara
Vez: Stefan Soltesz
Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem