2008.06.01.
11:24

Írta: Novanna

Anyegin premier, avagy "jelképek erdején át visz az ember útja"

Fekete rózsák és főbejáratFelemás premiert láthattunk május 31-én este a Magyar Állami Operaházban (és láthatnak a mai II. premierre látogatók.) Az Anyegint eredetileg Zsámbéki Gábor volt hivatott rendezni, és Jurij Szimonov dirigálta volna a zenekart. Zsámbéki visszalépett, a B terv szerint Anatolij Vasziljev kapta volna meg a stafétabotot. Ő viszont összekülönbözött Szimonovval, így végül Kovács János karmesterre és Kovalik Balázsra hárult az Anyegin színrevitelének feladata.
Fekete-fekete-feketeFelemás premiert láthattunk május 31-én este a Magyar Állami Operaházban (és láthatnak a mai II. premierre látogatók.) Az Anyegint eredetileg Zsámbéki Gábor volt hivatott rendezni, és Jurij Szimonov dirigálta volna a zenekart. Zsámbéki visszalépett, a B terv szerint Anatolij Vasziljev kapta volna meg a stafétabotot. Ő viszont összekülönbözött Szimonovval, így végül Kovács János karmesterre és Kovalik Balázsra hárult az Anyegin színrevitelének feladata.
 
Az idő pedig vészesen fogyott, így a "premier" tulajdonképpen Kovalik Balázs korábbi, Miskolcon és Schwerinben is bemutatott Anyeginjének felújítását takarja. Őszintén szólva a tavaly látott Pikk Dáma után már nem tudtam mire számítsak, de kellemesen csalódtam.
Itt kell elmesélnem operalátogatói pályafutásom legviccesebb jelenetét. A Pikk Dáma egyik felvonásának záróképében felvonul az egész kórus, nagy díszletek, hatalmas zene, hogy "Jön anyuskánk, a cárnő." Mindenki értetlenül figyel, "Mi a fenét keres itt a cárnő???!!!", a körülbelül negyedórás jelenet végén pedig betipeg nagyestélyijében a cárnő, fordul egyet, majd legördül a függöny. (Arra már nem emlékszem, hogy a cárnő kiment-e meghajolni végén...)
 
Nyilvánvalóan azért került a Pikk Dámába a fent említett jelenet, mert Csajkovszkij cári megrendelésre írta. Mindenesetre az Anyegin is bővelkedik hasonló kórusjelenetekben. Egy valamit azonban nem értek: HOGY A CSUDÁBA kerül Triquet a színre, és kicsoda ő egyáltalán? Háy János szerint: "monsieur Triquet alakja nem is kicsit bosszantó: nyilván hatáselem, korkívánalom, de ma már nem üt akkorát a szimpla bohóckodás."
 
Hintablakok
A címbeli Baudelaire idézet takarja leginkább a rendezés koncepcióját. A színek szimbolikája, az alakok szimbolikája, a szimbolikus növények, a szimbolikus hinta (és lámpa ?!), és még sorolhatnám. Angelika Höckner munkáját dicsérik a jelmezek és a díszletek, melyek stilizáltságukban is kiválóan helyettesítették a hagyományos kosztümöket. Mellettünk egy kedves walesi nyugdíjas pár ült, láthatóan tetszett nekik a darab. A második felvonás végén izgatotta beszéltek a harmadik felvonás nyitójeéenetéről, hogy vajon milyen lesz a báljelenet. A (bocsánat a profán példáért) leginkább Kylie Minogue Can't get you out of my head c. számának klipjére hajazó ruhák láthatóan nagyon tetszettek nekik. (nekem is) Csak azt fűzték hozzá, hogy : -It must be very hot in those clothes. Hát igen.
 
Természetesen nem is Kovalik-rendezés lenne, ha nem lett volna ismét egy "Kovalik-féle nagy dobás", és mily' érdekes, megint egy lőfegyverrel machinált. (no, nem mondhatok semmit, az Anyeginben legalább eredetileg is szerepel pisztoly) Úgy rendzete ugyanis, hogy Anyegin a szó szoros értelmében meggyilkolja Lenszkijt, ráadásul a saját zsebéből előhúzott pisztollyal.
 
Valahogy "hozzám már hűtlenek lettek a szavak". Kellemes darab, lírai jelenetek sora. Igen...kellemes nyáresti lírázásra ajánlott. Kvázi-gyilkossággal is. Fekete rózsákkal is. Himbákózó lámpával is.
 
A darab nyitánya, elején az "álmodozás motívummal"

1 komment

Címkék: opera máo kovalik balázs

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturanova.blog.hu/api/trackback/id/tr543589655

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ismeretlen_48992 2008.06.04. 19:55:42

A momus.hu-n (http://www.momus.hu/article.php?id=4730&category=48) 2 dolgot emelnek ki Kovalik rendezéséből, mely "szakít az eddigi hagyományokkal, s vitára adhat okot." A szerző szerint Triquet szerepe és Lenszkij halála (mint már én is említettem azt volt..) VISZONT! Az hogyhogy nem jutott eszébe, amit a walesi pár is ámulattal figyelt, hogy tudniillik, Anyegin megjelenik Tatjána levél áriája közben. Ölelgeti Tatjánát, tulajdonképpen azt látjuk, ami a lány képzeletében lejátszódik. Kicsit szájbarágós, de tagadhatatlanul bravúros ötlet.
süti beállítások módosítása