2007.01.19.
17:13

Írta: Novanna

A vadkacsa

Családi idillIbsen nem az a fajta szerző, akinek a drámáin hülyére izgulnánk magunkat, mégis -legalábbis belőlem- rettenetesen erős érzelmeket hozott ki mind A vadkacsa, mind a Nóra (Babaház), mikor olvastam őket.

Ezért is vártam kíváncsian a Katona József Színház bemutatóját, vajon Ascher Tamás mit hoz ki a műből?

Ibsen nem az a fajta szerző, akinek a drámáin hülyére izgulnánk magunkat, mégis -legalábbis belőlem- rettenetesen erős érzelmeket hozott ki mind A vadkacsa, mind a Nóra (Babaház), mikor olvastam őket.

Ezért is vártam kíváncsian a Katona József Színház bemutatóját, vajon Ascher Tamás mit hoz ki a műből?

Sajnos azt kell mondanom, nem sok jót. Már maga a főszereplőválasztás is jórészt elbaltázott. A legnagyobb melléfogás Fullajtár Andrea Ginája. Fullajtár minden tekintetben túl erős színésznő egy áldozatkész, önfeláldozó feleség megformálására, sajnos nem is nagyon tudott azonosulni a szerepével. Fekete Ernő, alias Hjalmar derekasan játszott, de a szereplő nagy tragi(komiku)mát mégse lehetett eléggé érzékelni.
Az első felvonásban még határozottan taszított Keresztes Tamás Gregers-e, de ez megváltozott a második részben. Úgy látszik addigra lendületet kapott a játéka.
Simkó Katalin vitte a darabot, aki Hedvig, a tragikus sorsú kislány szerepében brillírozott.

Mellékszerepekben láthattuk Máté Gábort, Haumann Pétert és Szacsvay Lászlót is (akinek a szerepe annyira mellékes volt, hogy már szinte szégyen), de ez mind nem volt elég a sikerhez. Nemcsak az öreg Ekdal szundikált el...(Haumann Péter)

Az első felvonás olyannyira vontatottra sikeredett, mintha Karinthy Vadkacsa paródiáját, a Kéngurut vitték volna színpadra, nem az eredeti művet. A darab szét van szabdalva a jelenetek közti üresjáratokkal. Függöny behúz, lámpa leolt, díszlet tologat, közben meg szól valami norvég népdal visító hangon.
A második felvonás már jobban "pörög" (már ha lehet ilyen erősen fogalmazni), de ez nem tart sokáig, a végére megint lelassulunk. Érdekes a megoldás a lezárást illetően, nem lehet érteni az egyre hangosodó zenétől Relling (Bezérdi Zoltán) és Gregers vitáját, így sose tudjuk meg, hogy vajon a boldogság látszata, vagy a valóságra való ráébredés a jobb.

Nem tudom, a fordítás volt-e más, de a zseniális neologizmus, nevezetesen a "heveny világmegváltás", mint nyavalyakórság nem hangzik el a darabban, hanem valami egész hétköznapi szóval illetik Gregers "betegségét".

Valamennyit biztosan fog még érni a darab, hisz tulajdonképpen én a nyilvános főpróbán voltam, de azt kell, hogy mondjam, hogy ha rászánjátok is magatokat, hogy megnézzétek, ne várjatok sokat! Olyan, mint amilyennek Gregers Ekdalék életét leírja: langyos mocsár.

A vadkacsa -Katona József Színház rendezte: Ascher Tamás

2 komment

Címkék: ibsen katona ascher tamás

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturanova.blog.hu/api/trackback/id/tr623589582

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zoziapa 2008.11.20. 11:17:53

A színdarabot 2008. november 18-án láttam, és nagy élmény volt. Az első felvonás valóban kissé vontatott, de Ibsen nem Shakespeare, a XIX. század végi drámák nem pörgésükkel, hanem gondolkodtatással hatnak. Itt nem a bosszút állni vagy igazságot szolgáltatni (Hamlet), illetve mi legyen a tiltott szerelem sorsa (Rómeo és Júlia) a kérdés, hanem annál mélyebb, nehezebben feloldható létkérdések kimodása okoz írói nehézséget. Nagyon jó, hogy nem hallani végső megoldást, mert azt a nézőnek kell megválaszolni: ki kell-e mondani az igazságot vagy sem? A színészi munka nagyot fejlődött, kiváló alakításokat láttam. Ajánlom Novának, hogy ismét nézze mega darabot, és próbálja maga feloldani a tragédia kérédését. Akkor azt a híres katharzist is megélheti, ami a válaszadás boldogságával jár.

Ismeretlen_48992 2008.11.20. 21:00:46

Kedves Zoziapa! Igazad van, a Vadkacsa teljesen más tészta, mint Shakespeare, én különben nagyon (és egyre jobban) szeretem Ibsent, ez valószínűleg a korral jár és az újabb és újabb tapasztalatok szerzésével. Azzal is teljesen egyetértek, hogy egy színpadi darab (akárcsak egy dalszínházi) folyamatosan fejlődik (jó esetben). Köszönöm a kedves biztatást, ha alkalmam nyílik rá megnézem még egyszer a darabot!
süti beállítások módosítása